CoNtoH RaNcaNgan PeNgajaRan HaRian
MemBina MoDel 3D
*************************************************************
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN (RPH)
Matapelajaran : Matematik Kelas : 1 Tuah Tarikh : 11.11. 2011 Bilangan Murid : 25 orang Topik : Ruang Standard Kandungan : Murid dibimbing untuk : Mengenal pasti bentuk 3 dimensi (3D)
Standard Pembelajaran : Murid berupaya untuk : iii) Membina model 3D dan menerangkannya.
Bahan Bantu Belajar : Contoh Model 3D yang telah siap, lembaran kerja, gunting,
gam, kertas A4, kit bentuk 3D.
Fasa |
Cadangan Aktiviti |
Cadangan Komunikasi |
- Persediaan
Pemerhatian dan analisis |
- Mempamerkan contoh model 3D di hadapan kelas
- Menerangkan dan menyoal murid :
1) Model 3D yang kamu lihat ini seperti apa? 2) Boleh beritahu cikgu apa bentuk 3D yang cikgu gunakan? 3) Ada berapa kubus, silender dan kuboid ? |
Murid memberi perhatian dan menjawab : 1) Robot. 2) Kubus, kuboid dan silender. 3) 1 kubus, 2 silender dan 4 kuboid. Guru memberi maklum balas : - Cikgu guna 1 kubus untuk kepala, 1 kuboid untuk badan, 2 kuboid untuk kaki dan 2 kuboid untuk tangan. |
- Imaginasi
Penjanaan Idea dan Sintesis Idea |
- Perkukuhkan kemahiran murid dengan melakukan aktiviti seperti contoh di bawah :
1) Mengedarkan lembaran kerja yang mempunyai rajah beberapa bentuk 3D, gunting, gam dan kertas A4 kepada setiap murid. 2) Guru memberi arahan : i) Guntingkan bentuk-bentuk 3D yang diberi tadi. ii) Gabungkan bentuk-bentuk tersebut supaya menjadi robot. iii) Akhir sekali, gam dan tampal pada lembaran kerja 1 yang diberikan. 3) Guru membimbing dan memantau aktiviti yang dijalankan. 4) Membuat penilaian hasil kerja murid iaitu memberi peneguhan positif
|
Murid mendengar arahan dengan teliti terlebih dahulu sebelum membuat apa yang disuruh.
Memastikan hasil gabungan bentuk-bentuk menjadi rupa robot.
Menampal dengan betul gabungan bentuk tadi.
Memilih hasil kerja murid secara rawak untuk ditunjukkan kepada kelas. |
- Perkembangan dan Penambahbaikan
|
- Aktiviti dalam kumpulan ( 5 kumpulan )
- Setiap kumpulan diedarkan polistren bentuk-bentuk 3D .
- Setiap kumpulan dikehendaki membina model kereta berdasarkan bentuk-bentuk 3D tersebut.
- Menyatakan jenis dan bilangan bentuk 3D yang digunakan.
- Melengkapkan lembaran kerja 2 daripada model yang dibina.
|
Mendengar arahan dengan teliti. Menghasilkan model kereta dengan betul. Kumpulan yang dipilih hendaklah memberi penerangan bentuk 3D dan bilangan yang digunakan. - Kumpulan saya menggunakan 4 sfera, 1 kuboid dan 1 kubus untuk membina model kereta. |
Tindakan |
a. Edarkan lembaran kerja 1 dan Lembaran Kerja 2 kepada setiap murid. b. Bincangkan hasil kerja murid. |
Selesaikan tugasan yang diberi. |
Pentaksiran |
Berdasarkan kepada keupayaan murid menjawab soalan di Lembaran Kerja 1 dan Lembaran Kerja 2.
Murid perlu betul kesemua soalan yang diberi sebelum bergerak ke kemahiran berikutnya.
|
Nilai dan Sikap |
Terapkan sifat bekerjasama semasa menjalankan aktiviti berkumpulan. |
|
No comments:
Post a Comment